Művészi hétköznapok NTP



 


Pályázó neve: Iregszemcsei Deák Ferenc Általános Iskola Felsőnyéki Tagiskolája

Pályázati azonosító: NTP-KKI-A-15-0025

Elnyert összeg: 1 976 000 Ft

Projekt kezdete: 2015.10.05.
Projekt vége: 2016.06.30.



Szakmai beszámolók
NTP-KKI-A-15-0025

1.     Szakkörös tevékenység bemutatása
A pályázat megnyeréséről szóló értesítést megelőzően elkezdtük a szakmai munkát a gyerekekkel, így az első foglalkozásunkat, amit a vállalt tevékenységekhez terveztünk, már 2015.október 15-én elindítottuk a pályázat témaköreinek megfelelően, így a tanév végére sikeresen be is tudtuk fejezni. Sokat nehezített a dolgunkon a beszerzés lassúsága, így meglévő eszközeinkre és lehetőségeinkre hagyatkozva és támaszkodva haladtunk végig a kijelölt témakörökön, amely a képzőművészet, azon belül a grafika legismertebb egységeit foglalta magába, mint a csendéletek, tájképek és az emberábrázolás.   
A fő hangsúlyt a megfelelő előkészítésre, alapozásra fektettem, hogy a gyerekek ne bizonytalanul, hanem stabil ismeretek birtokában, bátran tudjanak nekiállni egy-egy munkának, tehát a vázlatolás, tanulmányok készítése minden munkafolyamatot megelőztek. A foglalkozásokon egy-egy ismertebb alkotó témába illő képének elemzésével is foglalkozhattunk a projektor és notebook segítségével, ami sokkal látványosabb és izgalmasabb, mint a nyomtatott formula. Munkáinkat változatos méretben és módon készítettük, ezen a téren mindig próbáltam támaszkodni az alkotó gyerek hangulatához és érdeklődési köréhez, személyiségéhez, aminek köszönhetően általában könnyen fel tudtam kelteni az érdeklődésüket egy-egy rajzi feladathoz.
A csoportépítő foglalkozások és kirándulások kiváló alkalmat biztosítottak a munkához szükséges jó hangulat, nyugodt légkör megteremtésére, amire szükség van az alkotói folyamatok lebonyolításához. A foglalkozásokon viszonylag állandó létszámmal vettünk részt, de előfordult, hogy egyéb sporttevékenység, betegség miatt voltak hiányzóink, vagy a leendő szakkörösök, vagy érdeklődők bevonásával a létszámunk 10 főre ugrott. Legkevesebben így is nyolcan voltak egy-két alkalommal, ezen kívül mindig megfelelő létszámmal tudtak részt venni a gyerekek a tevékenységeken. Az időnkénti változások ellenére a hátrányos helyzetű gyerekek aránya végig változatlan maradt. A kiemelt tehetségeknek számító gyerekek pedig szinte minden foglalkozáson részt vettek.
Az utolsó foglalkozások az önállóságról, a szabadon választott témakörökről szóltak, ahol már több eszközt is használatba tudtunk venni, így előkerültek a tustintával, pasztell ceruzával és akvarellel készített saját művek is. A program utolsó foglalkozásán jó hangulatban, elégedetten zártunk végigtekintve munkáinkon és bizalommal fordulunk a jövőbeli fejlődési és folytatási lehetőségek felé.
Szakmai szempontból a legfontosabbnak tartom talán azt, hogy ezek a gyerekek képessé váltak a türelmes, alapos munkavégzésre, ami a rohanó világban ma már nagy szónak számít. Sokszor nem azért tűnik kevésnek a tehetséges gyermek, mert nem képesek kitűnni az átlagból, hanem mert a mikéntjét, a módját nem ismerik annak, hogyan fejezzék ki önmagukat, hogyan végezzenek becsületes, alapos munkát. A szakkör keretein és lehetőségein belül tanultakat a gyerekek nagyon sok területen fogják tudni hasznosítani a későbbiekben.

2.     Pécsi tanulmányi kirándulás
2016.05.07-én, egy szombati napon indultunk a gyerekekkel múzeumlátogatásra, aminek Pécs adott megfelelő kereteket. Itt található az egyik legismertebb magyar festő, Csontváry Kosztka Tivadar állandó életmű kiállítása, amihez látványban nem sokat láthattak még a gyerekek. Egyes festményeket a vázlataikkal (színvázlatok, szénrajzok) együtt is megtekinthettek, ami által bebizonyíthattam az előkészítés, tervezési folyamat fontosságát. A nagyméretű festményeket részleteiben is meg tudtuk figyelni a hangulatos kiállítótermekben, ahol nem azért kellett aggódnom, hogy a gyerekek végigrohannak és érdektelenek maradnak a művekkel szemben, hanem azért, hogy képesek lennének egész nap nézni egy-egy festményt.
A kiállítást egy stílusában teljesen különböző tárlat megtekintése követte, méghozzá Victor Vasarely állandó kiállítása. Az optikai művészet megalapítójának munkái szintén lekötötték a gyerekeket, egyes munkák elkészülési folyamatán, módján is elgondolkodtunk. A tárlat nagyszabású, könnyedén magával ragadja az embereket. Ezek után a bányamúzeum meglátogatását terveztük mintegy hűsölésként és az iparral való ismerkedés céljából, de a múzeum ideiglenesen zárva volt, ezért a hozzánk még közelebb álló Zsolnay múzeumba látogattunk el, ahol a híres porcelánokon kívül korabeli berendezett szobákat, hétköznapi tárgyakat is megismerhettünk.
A kiállítások után jól esett beülni a Maestro étterem földalatti étkezőjébe, ahol mindenki kiválaszthatta, mit szeretne ebédelni. A kiszolgálás, a szépen terített asztal szintén nagyon tetszett mindenkinek. Az ebéd utáni lendületet és a jó hangulatot kihasználva megcsodáltuk Pécs látképét a Tettyéről és útközben meglátogattuk a Havas Boldogasszony templomot is, ahol a mi tiszteletünkre is megkongatták a harangot. Élményekkel gazdagon érkeztünk meg településünkre késő délután.

3.     3 napos alkotótábor 2016.06.02-06.04.
Immár hosszú hagyománnyal rendelkezik az intézményünkben az erdei iskola megvalósítása. A rajz szakkörösök csütörtökön csatlakoztak az erdei iskolás tanulókhoz. Más szemszögből is megismerkedhettek a gyerekek a természettel és annak szépségeivel. Ugyan a programunk része maradt a túrázás és a madártani megfigyelések, amire a pacsmagi tábor mindig nagyon jó körülményeket biztosít, mi most teljes mértékben a vizualitásra fektettük a hangsúlyt. Az első napunkat a természet apró szépségeinek, mozzanatainak felismerésére, meglátására koncentrálva töltöttük, a túrák folyamán fényképeket készítettünk csapatokban, majd mindkét csapat a legjobb képeit önállóan összeállítva, megválogatva tartott egy kis bemutatót az általa felfedezett dolgokról. Szükséges, hogy tudjunk megállni és megcsodálni egy kacskaringós fatörzset, egy szélben és napsütésben lebegő, vadászó pókot és bármilyen apróságot. Ezzel a programmal nemcsak a gyerekek türelmét, kitartását próbáltam javítani, hanem ismételten az alaposságra, a részletekben való elmerülésre kellett figyelniük, ami az alkotáshoz véleményem szerint nélkülözhetetlen. Akárcsak a nap folyamán történt madarászás és az esti tábortűz körüli kötetlen beszélgetés. Lefekvés előtt még megcsodálhattuk a tábort felügyelő elismert természetfotós, Molnár Zoltán Afrikában készült fotóit egy diavetítés során.
 A második nap már teljes egészében az alkotómunkáé, megérkezett eszközeinkből sokat kijuttattunk a táborba, ahol az egész napos munka folyamán szintén a természettel foglalkoztunk. Madárrajzok és növényrajzok születtek főként akvarell technikával, de megpróbálkoztunk a pasztell ceruzákkal és a tussal is. Nagy szolgálatot tettek, több alkalommal is a hordozható, nagyméretű rajztáblák. Az időjárási körülmények sajnos délután már nem tették lehetővé, hogy a szabadban próbálkozhassunk meg egy tájkép elkészítésével, így maradtunk a táborban, ahol azonban a nap második felében már szabadon, önállóan is dolgozhattak a gyerekek. Az estére elvonuló viharfelhők szerencsére megkíméltek minket, így ismételten egy hangulatos tábortűz mellett feledtettük egymással a rossz idő okozta kellemetlenségeket.
A záró napon már csak a munkák végső simításait végeztük el, összefoglaltuk a tapasztalatainkat és nekiláttunk a kötelező jellegű takarításnak, hogy a tábort a következő csapat pont olyan tisztán kapja meg, mint ahogy mi is odaérkezhettünk.

Készítette: Bajer István
Felsőnyék, 2016.június.30.








Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése