Pályázó neve: Iregszemcsei Deák Ferenc Általános Iskola Felsőnyéki Tagiskolája
Pályázati azonosító: NTP-KKI-A-15-0025
Elnyert összeg: 1 976 000 Ft
Projekt kezdete: 2015.10.05.
Projekt vége: 2016.06.30.
Szakmai beszámolók
NTP-KKI-A-15-0025
1.
Szakkörös tevékenység bemutatása
A pályázat megnyeréséről szóló
értesítést megelőzően elkezdtük a szakmai munkát a gyerekekkel, így az első
foglalkozásunkat, amit a vállalt tevékenységekhez terveztünk, már 2015.október
15-én elindítottuk a pályázat témaköreinek megfelelően, így a tanév végére
sikeresen be is tudtuk fejezni. Sokat nehezített a dolgunkon a beszerzés
lassúsága, így meglévő eszközeinkre és lehetőségeinkre hagyatkozva és
támaszkodva haladtunk végig a kijelölt témakörökön, amely a képzőművészet, azon
belül a grafika legismertebb egységeit foglalta magába, mint a csendéletek,
tájképek és az emberábrázolás.
A fő hangsúlyt a megfelelő
előkészítésre, alapozásra fektettem, hogy a gyerekek ne bizonytalanul, hanem
stabil ismeretek birtokában, bátran tudjanak nekiállni egy-egy munkának, tehát
a vázlatolás, tanulmányok készítése minden munkafolyamatot megelőztek. A
foglalkozásokon egy-egy ismertebb alkotó témába illő képének elemzésével is
foglalkozhattunk a projektor és notebook segítségével, ami sokkal látványosabb
és izgalmasabb, mint a nyomtatott formula. Munkáinkat változatos méretben és
módon készítettük, ezen a téren mindig próbáltam támaszkodni az alkotó gyerek
hangulatához és érdeklődési köréhez, személyiségéhez, aminek köszönhetően
általában könnyen fel tudtam kelteni az érdeklődésüket egy-egy rajzi
feladathoz.
A csoportépítő foglalkozások és
kirándulások kiváló alkalmat biztosítottak a munkához szükséges jó hangulat,
nyugodt légkör megteremtésére, amire szükség van az alkotói folyamatok
lebonyolításához. A foglalkozásokon viszonylag állandó létszámmal vettünk
részt, de előfordult, hogy egyéb sporttevékenység, betegség miatt voltak
hiányzóink, vagy a leendő szakkörösök, vagy érdeklődők bevonásával a létszámunk
10 főre ugrott. Legkevesebben így is nyolcan voltak egy-két alkalommal, ezen
kívül mindig megfelelő létszámmal tudtak részt venni a gyerekek a
tevékenységeken. Az időnkénti változások ellenére a hátrányos helyzetű gyerekek
aránya végig változatlan maradt. A kiemelt tehetségeknek számító gyerekek pedig
szinte minden foglalkozáson részt vettek.
Az utolsó foglalkozások az
önállóságról, a szabadon választott témakörökről szóltak, ahol már több eszközt
is használatba tudtunk venni, így előkerültek a tustintával, pasztell ceruzával
és akvarellel készített saját művek is. A program utolsó foglalkozásán jó
hangulatban, elégedetten zártunk végigtekintve munkáinkon és bizalommal
fordulunk a jövőbeli fejlődési és folytatási lehetőségek felé.
Szakmai szempontból a legfontosabbnak
tartom talán azt, hogy ezek a gyerekek képessé váltak a türelmes, alapos
munkavégzésre, ami a rohanó világban ma már nagy szónak számít. Sokszor nem
azért tűnik kevésnek a tehetséges gyermek, mert nem képesek kitűnni az
átlagból, hanem mert a mikéntjét, a módját nem ismerik annak, hogyan fejezzék
ki önmagukat, hogyan végezzenek becsületes, alapos munkát. A szakkör keretein
és lehetőségein belül tanultakat a gyerekek nagyon sok területen fogják tudni
hasznosítani a későbbiekben.
2.
Pécsi tanulmányi kirándulás
2016.05.07-én, egy szombati napon
indultunk a gyerekekkel múzeumlátogatásra, aminek Pécs adott megfelelő
kereteket. Itt található az egyik legismertebb magyar festő, Csontváry Kosztka
Tivadar állandó életmű kiállítása, amihez látványban nem sokat láthattak még a
gyerekek. Egyes festményeket a vázlataikkal (színvázlatok, szénrajzok) együtt
is megtekinthettek, ami által bebizonyíthattam az előkészítés, tervezési
folyamat fontosságát. A nagyméretű festményeket részleteiben is meg tudtuk
figyelni a hangulatos kiállítótermekben, ahol nem azért kellett aggódnom, hogy
a gyerekek végigrohannak és érdektelenek maradnak a művekkel szemben, hanem
azért, hogy képesek lennének egész nap nézni egy-egy festményt.
A kiállítást egy stílusában teljesen
különböző tárlat megtekintése követte, méghozzá Victor Vasarely állandó kiállítása.
Az optikai művészet megalapítójának munkái szintén lekötötték a gyerekeket,
egyes munkák elkészülési folyamatán, módján is elgondolkodtunk. A tárlat
nagyszabású, könnyedén magával ragadja az embereket. Ezek után a bányamúzeum
meglátogatását terveztük mintegy hűsölésként és az iparral való ismerkedés
céljából, de a múzeum ideiglenesen zárva volt, ezért a hozzánk még közelebb
álló Zsolnay múzeumba látogattunk el, ahol a híres porcelánokon kívül korabeli
berendezett szobákat, hétköznapi tárgyakat is megismerhettünk.
A kiállítások után jól esett beülni a
Maestro étterem földalatti étkezőjébe, ahol mindenki kiválaszthatta, mit
szeretne ebédelni. A kiszolgálás, a szépen terített asztal szintén nagyon
tetszett mindenkinek. Az ebéd utáni lendületet és a jó hangulatot kihasználva
megcsodáltuk Pécs látképét a Tettyéről és útközben meglátogattuk a Havas
Boldogasszony templomot is, ahol a mi tiszteletünkre is megkongatták a
harangot. Élményekkel gazdagon érkeztünk meg településünkre késő délután.
3. 3 napos alkotótábor 2016.06.02-06.04.
Immár hosszú hagyománnyal rendelkezik
az intézményünkben az erdei iskola megvalósítása. A rajz szakkörösök csütörtökön csatlakoztak az erdei
iskolás tanulókhoz. Más szemszögből is megismerkedhettek a gyerekek a
természettel és annak szépségeivel. Ugyan a programunk része maradt a túrázás
és a madártani megfigyelések, amire a pacsmagi tábor mindig nagyon jó
körülményeket biztosít, mi most teljes mértékben a vizualitásra fektettük a
hangsúlyt. Az első napunkat a természet apró szépségeinek, mozzanatainak
felismerésére, meglátására koncentrálva töltöttük, a túrák folyamán fényképeket
készítettünk csapatokban, majd mindkét csapat a legjobb képeit önállóan
összeállítva, megválogatva tartott egy kis bemutatót az általa felfedezett
dolgokról. Szükséges, hogy tudjunk megállni és megcsodálni egy kacskaringós
fatörzset, egy szélben és napsütésben lebegő, vadászó pókot és bármilyen
apróságot. Ezzel a programmal nemcsak a gyerekek türelmét, kitartását próbáltam
javítani, hanem ismételten az alaposságra, a részletekben való elmerülésre
kellett figyelniük, ami az alkotáshoz véleményem szerint nélkülözhetetlen.
Akárcsak a nap folyamán történt madarászás és az esti tábortűz körüli kötetlen
beszélgetés. Lefekvés előtt még megcsodálhattuk a tábort felügyelő elismert
természetfotós, Molnár Zoltán Afrikában készült fotóit egy diavetítés során.
A második nap már teljes egészében az
alkotómunkáé, megérkezett eszközeinkből sokat kijuttattunk a táborba, ahol az
egész napos munka folyamán szintén a természettel foglalkoztunk. Madárrajzok és
növényrajzok születtek főként akvarell technikával, de megpróbálkoztunk a
pasztell ceruzákkal és a tussal is. Nagy szolgálatot tettek, több alkalommal is
a hordozható, nagyméretű rajztáblák. Az időjárási körülmények sajnos délután
már nem tették lehetővé, hogy a szabadban próbálkozhassunk meg egy tájkép
elkészítésével, így maradtunk a táborban, ahol azonban a nap második felében
már szabadon, önállóan is dolgozhattak a gyerekek. Az estére elvonuló
viharfelhők szerencsére megkíméltek minket, így ismételten egy hangulatos
tábortűz mellett feledtettük egymással a rossz idő okozta kellemetlenségeket.
A záró napon már csak a munkák végső
simításait végeztük el, összefoglaltuk a tapasztalatainkat és nekiláttunk a
kötelező jellegű takarításnak, hogy a tábort a következő csapat pont olyan
tisztán kapja meg, mint ahogy mi is odaérkezhettünk.
Készítette: Bajer István
Felsőnyék, 2016.június.30.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése